Alla inlägg den 24 februari 2008

Av svenne - 24 februari 2008 21:47

När jag gick i gymanasiet (naturvetenskaplig linje) fick jag nog inte en enda lektion i privatekonomi eller företagsekonomi eller aktier. Istället har jag lärt mig på egen hand om ekonomi, om att driva företag. Oavsett linjeval borde man få lära sig någonting. Idag är det ju vanligare med både kurser kring att starta företag och ekonomi.

Av svenne - 24 februari 2008 16:07

En artikel i DI anger en omläggning i räntepolitiken, från högränte till lågräntesamhälle som en orsak till den kraftiga prisuppgången på bostäder de senaste 10 åren. Utgången blir den samma som jag har skrivit om tidigare på denna bloggen. Ett slut på prisuppgången för bostäder. Även om det inte är så enkelt att en orsak avgör priset på bostäder är artikeln tänkvärd.

Den avgörande faktorn vid handel är naturligtvis tillgång respektive efterfrågan. Men denna styrs av andra omvärldsfaktorer. När räntan varit låg och hushåll har haft höga inkomster från två håll har familjer kunnat få stora lån och det är fler som haft råd att köpa dyra bostäder och priserna går upp. För just när det gäller bostäder är det till stor del betalningsförmågan som bestämmer priserna. Om det är många som kan betala mycket för en attraktiv bostad blir det budgivning tills någon av de intresserade inte kan betala mer.

Framöver kommer man inte få en ökad betalningsmöjlighet från ränteomläggningen eller ökade inkomster till familjen från arbete, utan snarare tvärtom kommer betalningsförmågan att minska genom att priser på transporter och råvaror ökar, arbetslösheten riskerar stiga och investeringar på börsen minskar i värde.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards