Alla inlägg den 14 oktober 2008

Av svenne - 14 oktober 2008 10:31

När börsen i mitten på förra veckan hade gått ner 10% köpte jag xact bull då jag trodde på en upprekyl efter beskedet om att styrräntan skulle sänkas 0,5 punkter. Så blev inte fallet utan börsen fortsatte ner ca 10% till vilket innebar att xact bull minskade ännu mer i värde. I ett sådant läge är det lätt att drabbas av panik och sälja för att inte förlora allt. Eller ännu värre tvingas sälja för att man är belånad. Jag lugnade dock ner mig och lät bli att gräma mig över mitt köp. Jag hade gjort bedömningen att sannolikheten var större att det skulle bli en upprekyl än att börsen skulle fortsätta ner. Så blev inte fallet direkt, men jag gjorde en ny bedömning att sannolikheten att det skulle bli en upprekyl efter att europas ledare träffats under helgen var relativt stor. Då många har spekulerat i nedgång blev denna upprekyl också mycket kraftig då blankare tvingats att köpa tillbaka aktier de sålt utan att äga, vilket spädde på uppgången. Så nu sålde jag med någon procents vinst. Inget bra resultat och jag är medveten om att det här handlar om gambling och inte aktieinvesterande. Men om man följer råden att inte vara belånad, inte spekulera med pengar som man inte kan vara utan och att inte drabbas av panik för att det inte blir som man tänkt sig så kan man kosta på sig det.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards